Mi-Soft.nl



avatar Project management & eerste "hello world" applicatie 28-08-2014

Welkom bij de 2e java tutorial. In deze tutorial gaan we kijken naar project management (Wat zijn classes, hoe maken we die etc.). Daarnaast programmeren we een simpele "hello world" applicatie.


Inhoudsopgave:

Ons eerste project aanmaken

We beginnen bij het aanmaken van een Project. Dit kan op 2 manieren:
  1. Via file --> New --> Project
  2. Rechtermuisknop in de Package Explorer (links), New --> Project.
image

Hierna komt er een venster in beeld waar u kunt selecteren wat voor type project dit is. Hier kiezen we voor " Java Project ".
Nadat u op "next" heeft geklikt komt er een venster in beeld waar we een aantal belangrijke opties moeten invoeren:

image

Project Name:
Vul hier de naam van uw project in. In dit geval is dat "hello world"

JRE:
Onder het kopje JRE kiezen we voor "Use an execution environment JRE" Daarnaast kunnen we in het keuze menu kiezen welke java omgeving we willen gaan gebruiken. Op het moment is 1.7 de meest gebruikte dus die kiezen we hier ook.

Project Layout:
Bij project layout wordt gevraagd hoe u de map van het project wilt indelen. Als u klikt op "Use project folder as root for sources and class files" dan worden alle bestanden direct in de projectmap geplaatst, zonder sub-mappen. Kiest u voor "Create seperate folders for sources and class files" dan wordt alles in sub-mappen ingedeeld onder de project map. Deze keuze is persoonlijk en maakt voor de werking van het programma niks uit.

Hierna kunt u op "Finish" klikken en ziet u uw project in de Package Explorer verschijnen.

Een package aanmaken

Voordat we een class mogen aanmaken moet er een package zijn. Deze kunnen we aanmaken door met de rechtermuisknop op "src" te klikken en "New -> Package" te selecteren.

image

Hierna geven we een naam in (Zonder hoofdletter!) en kunnen we op finish klikken. In dit geval noemen we hem "main".

Een class aanmaken

Een class kunnen we aanmaken door met de rechtermuisknop op de (net aangemaakte) package te klikken. Hierna selecteren we "New -> Class".

Hierna komt er weer een optie venster in beeld waar we weer een aantal belangrijk dingen bespreken:

image

Package
Hier vult Eclipse automatisch de Package naam in die we net geselecteerd hadden.

Name
De naam van de Class. Let op, deze moet altijd met een hoofdletter beginnen. Wij noemen hem in dit geval "Main".

Which method stubs would you like to create?
Bij de main class dient u het vakje "public static void main (String[] args) aan te vinken!

Hierna kunt u op finish drukken en is de class succesvol aangemaakt. Er verschijnt automatisch code in beeld.

Hello world applicatie

In onze eerste code gaan we laten zien hoe we tekst op het scherm laten weergeven.
Alle code die we gaan maken schrijven we tussen de haakjes van de methode "main". Hier ziet u al een groene regel tekst staan welke weggehaald mag worden.
Tekst printen we op het scherm met het volgende command:

System.out.println("Hier kan alle tekst tussen");

Dit command zal 1 lijn op het scherm weergeven, er word automatisch een enter achter geplaatst.

Als u de tekst niet op een nieuwe lijn (dus geen enter erachter) wilt hebben, gebruikt u de volgende code:

			System.out.print("test");
			System.out.print("testregel2");
		

Hier zien we dat er geen nieuwe regel word aangemaakt. Alles word achter elkaar gezet.

Eclipse heeft nog een ingebouwd trucje om snel een System.out.println() te genereren. Dit doet u door Syso gevolgt door ctrl + spatie in te voeren.

Nu we onze project code geschreven hebben willen we deze uitvoeren. Dit kunnen we doen door in de bovenste balk op de groene play knop te drukken.

image

Zodra u op de knop heeft gedrukt word de code uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u zien in de Console tabblad onderaan. We zien hier dat de tekst op het scherm succesvol is afgedrukt.

image

Warning & errors

Eclipse waarschuwt u automatisch als er iets in de code niet klopt op het gebied van syntaxt en gebruik. Hierbij word er onderschijd gemaakt tussen 2 dingen: Warnings en Errors.

Warning:
Een warning word aangeduid met een geel driehoekje die we tegenkomen bij de class-naam en het desbetreffende regelnummer. Bij de "foute" code komt er een geel lijntje onder waardoor u deze makkelijk kan vinden in de code. Door je muis bij dit gele lijntje te houden kunt u de oorzaak en eventuele oplossingen van dit probleem zien.

Error:
Een error word aangeduid met een rood kruisjes. Ook deze zien we weer bij ce class-naam en het desbetreffende regelnummer verschijnen. Ook komt er bij de "foute" code een rood lijntje onder en kunt u gemakkelijk de oorzaak en de oplossingen bekijken door uw muis er bij te houden. Vaak is de code niet meer uit te voeren omdat het programma gelijk crasht.

Daarnaast heeft u ook nog in het tabblad "Problems" een overzicht van alle errors en warnings. Hier kunt u namelijk precies zijn wat voor probleem het is, welke class en welk lijn nummer.

image

Gerelateerde artikelen

Over de auteur:
Rick's headshot
Rick van Lieshout
Rick van Lieshout is de eigenaar en administrator van Mi-Soft.nl
Ook is hij een manusje van alles en kan daarom in veel categorieen een steentje bijdragen.
U kunt meer over Rick te weten komen op zijn portfolio.
Rick@Mi-Soft.nl | Portfolio | Facebook | Twitter | Google+ | Youtube | Flickr | LinkedIn